4 Ekim 2015 Pazar

                         Turboda nedir??



Turbo, motorlardaki verimliliği arttırmak için kullanılan bir sitsemdir yani sistemden ziyade bir parçadır aslında  bir ucu motorun egzos manifolduna öbür ucu emme manifolduna bağlıdır egzos manifolduna bağlı olan turbonun birinci türbinine bağlıdır motor çalışırken çıkardığı egzos gazı turboya giderek basıncıyla turbodaki türbini çeviriyor ve öyle egzosdan  dışarı çıkıyor o türbinde yan tarafındaki odada bulunan ikinci türbini çeviriyor bu türbinde dönerek hava üretiyor ve bu havayı emme manifolduna göndererek motorun atmosferik olarak aldığı havaya daha fazla hava vermiş oluyor ve silindirde bir hava zenginliği oluşuyor ve verimli yanma gerçekleşiyor bu sayede hem güç artışı oluyor ve yakıt verimli kullanılıyor  gelelim turbolardaki dikkat edilecek hususlara
Turbolarda turbo lag denilen bir ölü zaman vardır bu turbo lag egzos gazının yanıp egzos subabından çıkıp turbonun türbinini döndürmesi arasındaki 1,2 saniyelik bir zamandır bu zamanda yani ani gazlamalarda 1,2 saniye sonra motor tepki verirki işte bu turbo lag yüzündendir.
Turbo motorlardaki yanlış bir bilinende belli bir hızı geçince devreye girmesidir (90 ı geçince turbo açıyor)gibi.turbo, motorun çalışmasıyla beraber stop edilmesine kadar sürekli çalışır fakat tam verimini verebilmesi için egzos gazı basıncının maximum değere ulaşması gereklidir(2000 devir)gibi.bu devirin altında basınç yetersiz olacağı için turbo zorlanmaya başlar ve yeterli hava üretmeyi başaramaz tabiki gazlar normal basınca ulaşana kadar.
Bir diğer bilinen ise turbo motorlu bir aracın ilk çalıştırmada ve stop etmeden önce bir süre rölantide çalıştırılmasıdır bencede bu doğru birşeydir turbo tam verimli çalışırken 20 bin devir civarında döndüğü için
Stop edilmeden bir süre turbonun devirin düşmesi beklenmelidir turbonun aşınmasını azaltmak için çünkü turbolar stop edildikten sonrada durana kadar dönmeye devam eder  ve çalışırken neredeyse kızarma seviyesine gelirler neticede gelir gelmez kontak kapatılması 20 bin küsür devirle dönen turbonun aniden yağsız kalması ve daha çabuk aşınması belkide ömrünün daha erken bitmesine neden olacaktır
Uzatmadan söylemek istediğim motor soğukken ilk çalıştırmalarda 10,15 saniye rölantide bekleyip harekete geçilmesi ve motor tam normal ısısına ulaşmadan dizellerde 2500 benzinlilerde ise 3000 devir civarından fazla çevrilmemesidir aynı durum araç tam ısısına gelmişken gidilecek yere varmadan önce birkaç dakika bayunca sakin kulanılıp varınca ise yine 15 saniye bekleyip motorun stop edilmesidir bu şekilde sürekli kullanılan bir turbo 200 bin ve üstü kilometreler boyunca hizmet edebilecek seviyeyededir.
Turbolarda bir diğer konu ise yüksek devirlerde gücünü kaybetmesidir bunun sebebi ise motorun egzos gazı yüksek devirlerde çok fazla basınca ulaşır bu seferde turboya fazladan basınç olur turbo verimini kaybeder motor sağırlaşır zaten turbonun görevi düşük hacimli hemde yüksek hacimli motorlarda düşük ve orta devirlerde maksimum güç üretmesi Egzos emisyonunu düşürmesidir. performansını benzinli turbolar 2500,5000,dizel turbolar ise 1700,3500 civarında tam gösterirler ve genelde bu bu maximum devirlerden sonra güçlerini üretmekte zorlanmya başlarlar genellikle turbo dizel kullanan kişiler otomobillerin 3500 devirden sonra çekmemeye başladığını görürler
Ve bir üst vitese atılıp devir düştüğünde motorun rahatladığınada şahit olurlar.
Turbo motor kullanan bazı markalar
Fiat; multijet
Ford; tdci
Renault; dci
Dacia; dci
Toyota;d4d
Tata; Mercedes,multijet
Peugeot;hdi
             Bazı Turbosuz dizel motorların güçleri
Mercedes benz w 123 200D:55 beygir
Citroen saxo :45 beygir
Renault kangoo 1.9:65 beygir



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder