Turboda nedir??
Turbo, motorlardaki verimliliği arttırmak için kullanılan bir sitsemdir
yani sistemden ziyade bir parçadır aslında
bir ucu motorun egzos manifolduna öbür ucu emme manifolduna bağlıdır
egzos manifolduna bağlı olan turbonun birinci türbinine bağlıdır motor
çalışırken çıkardığı egzos gazı turboya giderek basıncıyla turbodaki türbini
çeviriyor ve öyle egzosdan dışarı
çıkıyor o türbinde yan tarafındaki odada bulunan ikinci türbini çeviriyor bu
türbinde dönerek hava üretiyor ve bu havayı emme manifolduna göndererek motorun
atmosferik olarak aldığı havaya daha fazla hava vermiş oluyor ve silindirde bir
hava zenginliği oluşuyor ve verimli yanma gerçekleşiyor bu sayede hem güç
artışı oluyor ve yakıt verimli kullanılıyor
gelelim turbolardaki dikkat edilecek hususlara
Turbolarda turbo lag denilen bir ölü zaman vardır bu turbo lag egzos
gazının yanıp egzos subabından çıkıp turbonun türbinini döndürmesi arasındaki
1,2 saniyelik bir zamandır bu zamanda yani ani gazlamalarda 1,2 saniye sonra
motor tepki verirki işte bu turbo lag yüzündendir.
Turbo motorlardaki yanlış bir bilinende belli bir hızı geçince devreye
girmesidir (90 ı geçince turbo açıyor)gibi.turbo, motorun çalışmasıyla beraber
stop edilmesine kadar sürekli çalışır fakat tam verimini verebilmesi için egzos
gazı basıncının maximum değere ulaşması gereklidir(2000 devir)gibi.bu devirin
altında basınç yetersiz olacağı için turbo zorlanmaya başlar ve yeterli hava
üretmeyi başaramaz tabiki gazlar normal basınca ulaşana kadar.
Bir diğer bilinen ise turbo motorlu bir aracın ilk çalıştırmada ve
stop etmeden önce bir süre rölantide çalıştırılmasıdır bencede bu doğru
birşeydir turbo tam verimli çalışırken 20 bin devir civarında döndüğü için
Stop edilmeden bir süre turbonun devirin düşmesi beklenmelidir
turbonun aşınmasını azaltmak için çünkü turbolar stop edildikten sonrada durana
kadar dönmeye devam eder ve çalışırken
neredeyse kızarma seviyesine gelirler neticede gelir gelmez kontak kapatılması
20 bin küsür devirle dönen turbonun aniden yağsız kalması ve daha çabuk
aşınması belkide ömrünün daha erken bitmesine neden olacaktır
Uzatmadan söylemek istediğim motor soğukken ilk çalıştırmalarda 10,15
saniye rölantide bekleyip harekete geçilmesi ve motor tam normal ısısına ulaşmadan
dizellerde 2500 benzinlilerde ise 3000 devir civarından fazla çevrilmemesidir
aynı durum araç tam ısısına gelmişken gidilecek yere varmadan önce birkaç
dakika bayunca sakin kulanılıp varınca ise yine 15 saniye bekleyip motorun stop
edilmesidir bu şekilde sürekli kullanılan bir turbo 200 bin ve üstü kilometreler
boyunca hizmet edebilecek seviyeyededir.
Turbolarda bir diğer konu ise yüksek devirlerde gücünü kaybetmesidir
bunun sebebi ise motorun egzos gazı yüksek devirlerde çok fazla basınca ulaşır
bu seferde turboya fazladan basınç olur turbo verimini kaybeder motor
sağırlaşır zaten turbonun görevi düşük hacimli hemde yüksek hacimli motorlarda düşük
ve orta devirlerde maksimum güç üretmesi Egzos emisyonunu düşürmesidir.
performansını benzinli turbolar 2500,5000,dizel turbolar ise 1700,3500
civarında tam gösterirler ve genelde bu bu maximum devirlerden sonra güçlerini
üretmekte zorlanmya başlarlar genellikle turbo dizel kullanan kişiler
otomobillerin 3500 devirden sonra çekmemeye başladığını görürler
Ve bir üst vitese atılıp devir düştüğünde motorun rahatladığınada
şahit olurlar.
Turbo motor kullanan bazı markalar
Fiat; multijet
Ford; tdci
Renault; dci
Dacia; dci
Toyota;d4d
Tata; Mercedes,multijet
Peugeot;hdi
Bazı Turbosuz dizel motorların güçleri
Mercedes benz w
123 200D:55 beygir
Citroen saxo :45
beygir
Renault kangoo
1.9:65 beygir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder